Civiele techniek

Wat moet een natuurkundedocent doen om de leerlingen zo goed mogelijk op jouw studie voor te bereiden?
Een overzicht van antwoorden op deze vraag van (1478) verschillende eerstejaars studenten in het NVOX-artikel: Studenten geven advies aan docent natuurkunde.
Hier een paar antwoorden van civiele techniek studenten.

De studenten civiele techniek waren redelijk standaard, wat luie, techniek studenten. Ze vragen vooral veel aandacht voor mechanica met praktische toepassingen (ook excursies). Praktisch werk wordt geadviseerd in de vorm van projecten of bruggen bouwen, maar opvallend veel van hen vraagt vooral om het aanleren van een goede (zelfstandige) studiehouding en diepgang als voorbereiding op de moeilijkere natuurkunde bij hun studie.

[man N&T; natuurkunde eindexamencijfer: 7]
Zorgen dat ze het naar hun zin hebben, met name wanneer de hoofdstukken bij natuurkunde gaan over Mechanica. Het is belangrijk dat leerlingen die Civiele Techniek gaan studeren hier veel van af weten, en het van te voren het ook leuke stof vinden. Daarnaast zou de natuurkundedocent zijn/haar best kunnen doen om een excursie te organiseren naar bijvoorbeeld een tunnel/haven/groot civiel kunstwerk, of in ieder geval degenen die Civiele Techniek gaan studeren hiertoe de kans geven dat zij tijdens schooltijd al naar zo'n excursie kunnen. Het heeft bij mij in ieder geval goed gewerkt, en nog steeds zijn de excursies naar mijn mening de mooiste manier om kennis te maken met Civiele Techniek.

[man N&T; natuurkunde eindexamencijfer: 7]
Proberen te zorgen dat leerlingen de stof ook echt snappen. Naar mijn ervaring was het op de middelbare school vaak zo dat je bij een tentamenvraag keek welke grootheid gevraagd werd, welke gegeven en daarna in BINAS opzocht welke formule daarbij paste. Hierdoor kunnen de studenten het tentamen wel voldoende maken maar zijn ze onvoldoende voorbereid op de zwaardere natuurkunde omdat ze de basis eigenlijk nog niet onder de knie hebben.

[man N&T; natuurkunde eindexamencijfer: 7]
Ik merk dat het belangrijk is bij deze opleiding om je onderzoek goed voor te bereiden en gestructureerd te werken. Ik zou de docenten dus adviseren om bij het doen van een onderzoek, zowel voor de hele klas als bij het profielwerkstuk juist de start van het hele onderzoek nauwkeurig in de gaten te houden en iedereen helpen om een goede structuur in het verslag te krijgen. Hierbij kan gedacht worden aan een toets, die uiteraard niet meetelt, waarin allerlei vragen worden gesteld over welke onderzoeksvraag het beste zou zijn voor een bepaald onderzoek. En welke opbouw het beste is voor een verslag.

[Een van de vijf opvallend goed presterende N&T-vrouwen bij civiele techniek met een 9 voor natuurkunde op haar eindexamen]
Hij moet vooral goed les geven, dus veel voordoen met proefjes en de student veel zelfstandigheid geven om ze zo voor te bereiden op de zelfstandigheid die je krijgt op de universiteit.

  • Alleen reacties op artikelen worden gepubliceerd.
    Persoonlijke berichten (bv aanmelden voor mailinglist) worden als e-mail verwerkt.