Diergeneeskunde

Wat moet een natuurkundedocent doen om de leerlingen zo goed mogelijk op jouw studie voor te bereiden?
Een overzicht van antwoorden op deze vraag van (1478) verschillende eerstejaars studenten in het NVOX-artikel: Studenten geven advies aan docent natuurkunde.
Hier een paar antwoorden van diergeneeskundestudenten.

De diergeneeskundestudenten waren extreem gemotiveerd voor hun studie. Als voorbereiding voor hun studie vragen ze van hun natuurkundedocent vooral om praktisch werk, wil ook graag gemotiveerd worden met toepassingen in de (dier)geneeskunde.

[Vrouw N&G; natuurkunde eindexamencijfer: 7]
Natuurkunde is voor de studie diergeneeskunde niet zo heel belangrijk, maar wat ik op het VWO bij natuurkunde heb geleerd en wat nu nog steeds van pas komt is: rustig blijven en systematisch te werk gaan bij een probleem/opgave waarvan je niet meteen het antwoord weet.

[Mannelijke student, via havo en hbo op de universiteit]
Het is erg moeilijk om studenten voor te bereiden op de vervolgstudie omdat er erg veel vervolgstudies op natuurkunde aansluiten en omdat leerlingen vaak zelf nog niet weten wat ze gaan doen. Om mensen zoveel mogelijk te prikkelen zou ik aanraden natuurkunde te onderwijzen middels casuistieken/problemen. Zo zijn er binnen elk vakgebied wel problemen die gerelateerd zijn aan natuurkunde. Bijvoorbeeld binnen (dier)geneeskunde, het juist afstellen van een MRI apparaat op basis van de frequentie van waterstofatomen waarbij ze resoneren, het bepalen van een actiepotentiaal in een zenuw, enz, enz. Op deze manier prikkel je studenten te denken/begrijpen op een \'out of the box\' manier, leren ze kennis maken met het onderwijs op de universiteit, en leren ze kennismaken met de diverse vakgebieden door ook casussen van bv. bouwkundigen, architecten, fysicus, en NUTS technieken voorbij te laten komen.

[Man N&T; natuurkunde eindexamencijfer: 9 - een van de prijswinnaars]
Als voorbereiding op mijn studie (diergeneeskunde) en volgens mij vele andere opleidingen, is het goed om vaak (bijvoorbeeld bij elk hoofdstuk) de praktische toepassing van de leerstof te demonstreren. Bovendien is dit zeer leuk en goed voor de motivatie van iedere leerling. Bijvoorbeeld: het gebruik van een magneetveld in een MRI-scanner of (vandaag geleerd) voor het scheiden van verschillende soorten T-lymfocyten (afweercellen). Of: als onderdeel van Mechanica uitrekenen (op het bord tijdens de les) hoe hard een paard je kan trappen en welk moment/kracht je nek moet verduren om te voorkomen dat je hoofd eraf wordt geschopt. Of: hoe het scherpstellen van een vissenoog verschilt van de situatie bij de mens (de lens van een vis beweegt naar voren of achteren, de lens van een mens wordt boller of vlakker). Of: de thermoregulatie van een varken (speklaag!). Als je een keer niets kunt bedenken is een leuke goocheltruc met natuurkundige achtergrond ook prima (bijvoorbeeld met het wijnglas aan een touwtje -met een klein gewichtje aan de andere kant van het touwtje- dat je van een stokje laat vallen. Het wijnglas zal niet op de grond kapot vallen omdat het gewichtje om het stokje zal wikkelen dankzij [hier natuurkundige uitleg] ) Zo wil ik nog wel een jaar natuurkunde volgen!

  • Alleen reacties op artikelen worden gepubliceerd.
    Persoonlijke berichten (bv aanmelden voor mailinglist) worden als e-mail verwerkt.