Luchtvaart- en ruimtevaarttechniek

Wat moet een natuurkundedocent doen om de leerlingen zo goed mogelijk op jouw studie voor te bereiden?
Een overzicht van antwoorden op deze vraag van (1478) verschillende eerstejaars studenten in het NVOX-artikel: Studenten geven advies aan docent natuurkunde.
Hier een paar antwoorden van studenten luchtvaart- en ruimtevaarttechniek.

De studenten luchtvaart- en ruimtevaarttechinek dachten op de middelbare school beter te zijn dan ze waren (uitgezonderd de meisjes N&T), wat bij de twee N&G-meisjes tot opvallende goede studieresultaten, maar bij de jongens tot relatief slechte studieresultaten leidde. De adviezen gaan vooral over het aanleren van zelfstandigheid en discipline (met verschillende technieken waaronder een klap uitdelen, maar ook een lied). Verder een beetje als studenten civiele techniek.

[Een van de N&T-vrouwen (natuurkunde eindexamencijfer: 7) met laag studiesucces (bij deze studente door familieomstandigheden)]
Vaker proeven doen op een leuke manier, bv iets wat met James Bond te maken heeft.

[man N&T; natuurkunde eindexamencijfer: 7]
Een beetje meer formules afleiden en daarna duidelijk de toepassing uitleggen. Vooral wanneer je formules wel en niet moet gebruiken en waarom. Daarnaast moet het (technisch) inzicht van de scholieren vergroot worden door bijv. practica/tests.

[man N&T; natuurkunde eindexamencijfer: 7]
Mensen mee laten doen aan CanSat competitie, en ze aanzetten tot het maken van (uitdagende) opgaven, aangezien dit toch echt nodig blijkt, hoewel veel scholieren op de middelbare school hier anders over denken...

[man N&T; natuurkunde eindexamencijfer: 7]
Op het internet zijn tegenwoordig heel veel filmpjes te vinden van rare natuurverschijnselen. Laat deze zien aan leerlingen en laat ze erover nadenken hoe zoiets kan gebeuren. Dit soort vragen zijn leuk bij hoofdstukopeningen. Daarnaast gewoon als oppepmiddel.

[man N&T; natuurkunde eindexamencijfer: 7 - een van de prijswinnaars]
Het zal per persoon verschillen, maar de twee belangrijkste voorbereidingen zijn inzicht en discipline bij hun leerlingen ontwikkelen. Een aantal studiegenoten om me heen haalden met gemak hoge cijfers voor natuurkunde op de middelbare school. Maar nu het allemaal net wat complexer en uitgebreider is geworden, redden ze het niet meer met alleen hun goede inzicht. Nu ze soms simpelweg feitjes uit hun hoofd moeten leren om te gebruiken om problemen op te lossen haken ze al af. Dit is natuurlijk zonde en leraren zouden deze leerlingen misschien al op de middelbare school moeten stimuleren/motiveren. Doe dit dan met moeilijkere opdrachten die net wat moeilijker zijn dan normaal. Misschien moet je ze het wel min of meer verplichten omdat ze het anders nog niet uitvoeren.

Voor de mensen die het juist minder van hun inzicht moeten hebben maar meer van hun discipline is het natuurlijk een ander verhaal. Deze mensen kan je het beste toch gewoon lekker zoveel mogelijk verschillende problemen laten oplossen. Die mensen weten op de universiteit al wat werken is en daarmee is het eigenlijk prima mogelijk om je vakken te halen. Als het dan toch niet lukt dan is het niveau voor die leerling misschien toch te hoog gegrepen en kan de docent er weinig aan doen.

Om beide groepen optimaal te ontplooien is het misschien een idee om een paar kleine toegepaste projecten voor de N&T profielen aan te bieden en ze dit in groepjes laten uitvoeren. Dit is wat ik zelf erg gemist heb omdat je de laatste paar schooljaren geen technieklessen meer hebt. Laat ze van te voren een paar versimpelde berekeningen uitvoeren aan het object dat ze gaan maken. Organiseer dan wel verschillende projectjes over de verschillende onderwerpen binnen de natuurkunde. Denk dan aan elektriciteit, mechanica en kernfysica. Vooral bij ingenieursstudies zullen deze projectjes goed van pas kom omdat die studenten in het eerste jaar al aan een paar vrij grote projecten moeten gaan rekenen.

Mijn eigen natuurkunde leraar liet de geïnteresseerde mensen over baanbrekend onderzoek in de kwantumfysica en CERN lezen. Juist dat soort artikelen met ingewikkelde stof om te begrijpen kan mensen motiveren om meer energie in het vak te steken. Eigenlijk gebeurde dit op de basisschool bij mij ook al, je kon dan bladen zoals de KIJK gaan lezen als je klaar was met de stof. In mijn vrije tijd was ik ook al vrij vroeg begonnen met het lezen/bekijken van wetenschappelijke bladen en documentaires. Dit heeft mij tot nu toe altijd gemotiveerd om net dat beetje extra moeite overal in te steken en vooral het versterken van mijn technisch inzicht.

Nog een laatste tip is om de leerlingen een korte introductie in computermodellen te geven met behulp van een programma zoals Excel. Dit wordt denk ik steeds belangrijker in het wetenschappelijk onderwijs en ik merkte dat veel mensen het allemaal niet echt konden volgen toen ik een simpel model maakte.

Het is nog een best lang verhaal geworden, maar ik ben er vrij zeker van dat ik de meeste factoren heb behandelt die het succes met natuurkunde van je vervolgstudie kunnen beïnvloeden. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Wat kunt u hier mee? Geef uw reactie hieronder.

  • Alleen reacties op artikelen worden gepubliceerd.
    Persoonlijke berichten (bv aanmelden voor mailinglist) worden als e-mail verwerkt.