Natuurkunde lessen weer bezocht

Een nieuwe analyse van welke aspecten van de natuurkundeles, de docent en de werkhouding van de leerlingen samen variëren binnen de verschillende subgroepen van respondenten in mijn onderzoek. Dit keer nog geheel onafhankelijk van de resultaten en de algemene capaciteit (dus net wat anders dan in de modellen die we tot nu toe hebben gezien).

Alle leerlingen (meisjes natuurkunde 1, jongens natuurkunde 1, meisjes natuurkunde 1,2 en jongens natuurkunde 1,2) rapporteren meer interessante lessen als ze een vriendelijke en autoritaire docent hebben, als ze meer praktisch werk doen in de les en als ze zelf kwalitatief beter werken.

Het aantal gerapporteerde begrepen lessen varieert vooral met kwalitatief goed werken van de leerling en verder nog met verschillende zaken die verschillen per subgroep (zie verwijzingen). Opvallend is dat alle leerlingen behalve meisjes natuurkunde 1 minder gaan werken als ze meer lessen begrijpen.

De vriendelijke docent en de autoritaire docent (zoals eerder al eens beschreven) hebben bij meisjes grotere overlap dan bij jongens. Meisjes lijken autoriteit - vooral structuur en consequent gedrag - in een docent vaker als plezierig te ervaren. Daardoor vallen bij de meisjes natuurkunde 1,2 in deze nieuwe analyse alle karakteristieken van de docent samen in één component. Alleen het aspect van 'orde bewaren' valt een beetje buiten de boot.

We hebben eerder al gezien dat jongens net iets vaker kwalitatief zeggen te werken dan meisjes. De variatie tussen de jongens blijkt hier ook kleiner dan tussen de meisjes en hier lijkt voor de meisjes wat te winnen...

Ook hebben we gezien dat meisjes veel harder werken dan jongens. De variatie binnen de groepen meisjes is veel kleiner dan binnen de groepen jongens en hier lijkt voor de jongens wat te winnen, mits al dat harde werken wat opbrengt, wat nog valt te bezien.

Voor de verdere details en de componenten zelf verwijs ik naar de pagina's voor de verschillende subgroepen hier boven. En dan volgende week een post over hoe de verschillende componenten - aspecten van natuurkunde - bij verschillende docenten samenhangen met de capaciteit van de leerlingen en met hun eindexamenresultaten.

  • Alleen reacties op artikelen worden gepubliceerd.
    Persoonlijke berichten (bv aanmelden voor mailinglist) worden als e-mail verwerkt.