Pas op de plaats

Afgelopen maanden hebben we vooral kennis gemaakt met de respondenten. De groep vwo-leerlingen die in 2008 eindexamen deden, die verder studeerden in een bètastudierichting aan de universiteit en die ook nog bereid waren een lange vragenlijst in te vullen. Allemaal zaken die zorgden dat het hier ging om de betere leerlingen uit onze vwo-natuurkundeklassen, toen nog natuurkunde 1 en natuurkunde 1,2 (zie het overzicht van maand 1).
Verder hebben we kennis gemaakt met de verschillende studenten die zo succesvol waren in hun studie dat ze ook een tweede vragenlijst over hun eerste studiejaar invulden. Ook hier ging het om een selectie van goede studenten (zie het overzicht van maand 2).

Deze leerlingen blijken zeer divers te zijn, in motivatie, achtergrond en interesse. De kunst is om deze leerlingen allemaal tot hun recht te laten komen in de natuurkundeles. John Hattie - in zijn interessante overview artikel over de invloed van de natuurkundedocent op het leerproces van de leerling - heeft het over een zogenaamde excellente docent die in klassikale (!) lessen zoveel flexibiliteit kan opbrengen dat de les voor (vrijwel) elke leerling brengt wat die nodig heeft. Dat dit een hele kunst is, zullen we in de komende maanden gaan zien.

Kant en klare adviezen zijn er nauwelijks te geven, maar wel inzicht in wat welke respondent nodig had om goed te kunnen presteren, op hun eindexamen, maar ook tijdens hun eerste studiejaar. Steeds meer stof tot nadenken en hopelijk ook steeds meer mogelijkheden om eigen ervaringen te delen. In mijn plan kunt u zien wanneer een en ander aan bod gaat komen.

  • Alleen reacties op artikelen worden gepubliceerd.
    Persoonlijke berichten (bv aanmelden voor mailinglist) worden als e-mail verwerkt.